‍ #گفتمان

یادداشت

🔴 نقش رسانه های اجتماعي در مديريت بحران هاي شهري

🔷🔸 ضعف مدیریت در اطلاع رسانی از مهمترین عوامل تشدید کننده وضعیت بحرانی در هنگام بروز بلایای طبیعی مانند زلزله است. مدیریت اطلاع رسانی در هنگام بروز بحران، نقشی راهبردی در مدیریت بحران ایفا می کند. رسانه ها از مهمترین ابزار اطلاع رسانی در هنگام بروز بلایا محسوب می گردند.

🔷🔸بحران و شرایط خاصی که به دنبال وقوع سوانح و بلایا بر جوامع آسیب دیده حاکم می شود باعث بروز اختلافات عمده و مشکلات اساسی در کارکردهای معمول و روزمره نهادها، سازمانها و ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه شده است؛ به نحوی که جوامع را نیازمند اقدامات خاص حتی مداخله و کمکهای مستقیم خارجی به منظور بازگشت به وضعیت عادی و مطلوب پیش از بحران می سازد. با توجه به واقع شدن ایران بر روی یکی از دو کمربند زلزله خیز جهان وقوع زلزله در فلات ایران امری طبیعی است. اگرچه جلوگیری کامل از تلفات و خسارات ناشی از زلزله های شدید ، امکان پذیر نیست؛ لکن با استفاده از تمهیدات مدیریت بحران زلزله و تهیه، تنظیم و بکارگیری برنامه های پیشگیرانه، می توان اثرات زمین لرزه ها را تا حد زیادی کاهش داد.

🔷🔸رسانه ملي و محلي در زلزله رخ داده در استان كرمانشاه علمكرد بسيار ضعيفي داشته است، به نحوي كه در شب حادثه، اطلاع رساني آنچنان ضعيف بود كه همه فكر مي كردند اتفاق خاصي در اين منطقه نيفتاده است اما فرداي آن روز متاسفانه آنچه اتفاق افتاده بود با آنچه كه رسانه اعلام كرده بود تفاوت زيادي داشت. از سوي ديگر بين آنچه مردم به عنوان واقعيت می دیدند با آنچه كه مسئولان دولتي و كشوري در باره آن اظهار نظر مي كردند تفاوت زيادي وجود داشت. اينجاست كه نقش رسانه هاي اجتماعي در قالب هاي مختلف مي تواند در پوشش واقعيت هاي موجود تعيين كننده باشد و مسئولين را به تحرك، برنامه ريزي و مديريت بهينه براي آينده در اين استان وادار كند. بايد به اين ملت دست مريزاد گفت كه در اين حادثه كمك هاي فراواني كردند و در واقع مسئولين دولتي را اداره كردند، كه اگر همت راسخ اين ملت و اطلاع رساني هاي آنها نبود يقينا نقش رسانه هاي ملي و محلي بسيار ضعيفتر از آنچه بود كه اكنون وجود دارد.


🔶🔹 برنامه‌ریزی مدیریت بحران کارآمد در پیش، هنگام و پس از رخداد سوانح طبیعی مانند زلزله در رسانه‌ها را براساس همین تفکیک زمانی و به شرح زیر طبقه‌بندی کرد:

١- نقش رسانه در مدیریت بحران قبل از رخداد سوانح طبیعی: اطلاعات جامع و فراگیر کليد آمادگی در برابر سوانح است و رسانه‌ها همواره در خط مقدم فراهم‌آوردن و ارایه این اطلاعات هستند.
٢- نقش رسانه در مدیریت بحران در هنگام رخداد سوانح طبیعی: وظیفه رسانه‌ها در حین بحران به ‌حدی مهم است که معمولا در برنامه‌ریزی‌های زمان بحران، همواره یکی از توصیه‌های مهم از طرف مدیران به مردم، همراه‌داشتن وسایل لازم براي برقراري ارتباط با رسانه‌هاست. به‌عنوان مثال: رادیوهاي كوچك يا جیبی، تلفن‌هاي همراه مجهز به نرم‌افزارهاي رسانه‌اي و مواردی مانند آن بوده است.
٣- نقش رسانه در مدیریت بحران پس از رخداد سوانح طبیعی: پاسخ به نیاز اساسی دیگر توسط رسانه، آموزش در فاز پاسخگویی و مقابله با بحران می‌باشد که از اهميت زيادي برخوردار است.

🔶🔹نقش رسانه‌ها در ساماندهی کمک‌های مردمی، برنامه‌ریزی در زمینه تحقق و پیگیری وعده‌های داده‌شده به آسیب‌دیدگان و بازماندگان حادثه، به‌ویژه در بحث اسکان موقت و دایم، بازسازی مناطق حادثه‌ديده و ساماندهی نیازها در اين مناطق، نحوه ارایه خدمات، بررسی و ارایه نقاط ضعف و قوت مدیریت بحران، مستند‌سازی اطلاعات در حین و پس از بحران، ارایه رویکردهای کاربردی در زمینه کاهش اثرات ثانویه ناشی از سوانح طبیعی و اطلاع‌رساني پس از بحران ازجمله موارد مهم در زمینه مدیریت بحران پس از سانحه به حساب می‌آید.

#بیان_در_حاشیه